Światła przeciwmgłowe – plaga polskich dróg?

Światła przeciwmgłowe potrafią być wybawieniem przy słabej widoczności. Jednak podczas sprzyjających warunków atmosferycznych oślepiają. Choć o funkcji świateł każdy z nas uczył się na kursie, kierowcy wciąż zadają sobie pytanie: „włączać czy nie włączać” i wielu z nich podejmuje niewłaściwą decyzję. Wyjaśniamy kiedy można używać świateł przeciwmgłowych oraz co grozi za niestosowanie się do przepisów. Prawdziwa plaga świateł przeciwmgłowych pojawia się z początkiem jesieni, kiedy dni robią się krótsze, a za oknem coraz częściej jest szaro i pada deszcz. Mgły pojawiają się wówczas zazwyczaj rano lub wieczorem i wynikają z różnicy temperatur. W czasie jesiennego deszczu czy lekkiej mgły część kierowców włącza światła przeciwmgłowe. Tymczasem podczas rzadkich opadów atmosferycznych powinniśmy używać jedynie świateł mijania (dotyczy to także kierowców, którzy przy normalnej przejrzystości używają świateł do jazdy dziennej).  Dopiero kiedy przejrzystość powietrza na skutek bardzo gęstych opadów lub mgły zmniejszy się do 50 m, możemy włączyć światła przeciwmgłowe . W przeciwnym razie oślepimy innych kierowców, przyczynimy się do pogorszenia bezpieczeństwa na drodze i narazimy się na mandat.

 

mAuto24, światła przeciwmgłowe

Źródło: http://moto.trojmiasto.pl

Tylne i przednie

Światła przeciwmgłowe to dodatkowy typ oświetlenia w samochodach. Przeznaczony jest do użytku w czasie niedostatecznej widoczności. Obowiązkowo montowane są z tyłu pojazdu i mają barwę czerwoną. Mogą wystąpić w postaci jednej dodatkowej lampy na tylnym zderzaku po lewej stronie lub w zespole lamp tylnych. Powinny być zamontowane na wysokości między 25 a 100 cm nad ziemią. Światła przeciwmgłowe mogą być także umieszczone z przodu samochodu, choć jest to nieobowiązkowe i nie każdy pojazd posiada je w standardowym wyposażeniu. Mają one barwę białą lub żółtą selektywną. Montowane są tak nisko nad powierzchnią jezdni, jak tylko umożliwia to konstrukcja samochodu (na wysokości minimum 25 cm). Dzięki takiej lokalizacji światło emitowane przez przednie reflektory nie odbija się od mgły w kierunku oczu  kierowcy samochodu, który ma włączone przeciwmgłowe.

Kiedy włączać?

Wszelkie instrukcje dotyczące stosowania świateł przeciwmgłowych znajdziemy w art. 30, ust. 3 oraz art. 51. ust. 5. Kodeksu drogowego.

Tylne światła możemy włączyć wtedy, gdy widoczność na drodze spadnie poniżej 50 m. Jeśli się poprawi, światła powinniśmy bezwzględnie wyłączyć. Przednie światła przeciwmgłowe można włączać od zmierzchu do świtu na oznaczonej drodze krętej także w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Uprawnia do tego tabliczka informująca o początku krętej drogi (T5) oraz znaki „niebezpieczne zakręty, pierwszy w prawo” (A3), „niebezpieczne zakręty, pierwszy w lewo” (A4).   

mAuto24, światła przeciwmgłowe

Źródło: http://info-car.pl

Kary dla nadgorliwych

Światła przeciwmgłowe muszą być używane zgodnie z przepisami. Kierowcom, którzy się do nich nie stosują grożą kary. Za naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych i używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza przewidziany jest mandat w wysokości 100 PLN i 2 punkty karne.

Dlaczego? Światła przeciwmgłowe używane przy dobrej widoczności stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa. Przednie światła przeciwmgłowe usytuowane są bardzo nisko, świecą szeroko, a ich promienie odbijają się od drogi i potrafią oślepić kierowców jadących z naprzeciwka. Tylne światło natomiast jest tak mocne, jak światło stopu, dlatego może zdezorientować kierowcę jadącego za nami.

Najczęściej popełniane błędy

– światła przeciwmgłowe zamiast mijania? – Przepisy mówią, że w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza kierujący pojazdem zobowiązany jest włączyć światła mijania i/lub przeciwmgłowe przednie. Przy dobrej widoczności natomiast zabronione jest używane jedynie świateł przeciwmgielnych. Błąd ten wynika zapewne z tego, że kierowcy nierzadko mylą nisko usytuowane przednie reflektory przeciwmgłowe z halogenami. Ponadto zarówno światła mijania, jak przeciwmgłowe przednie mają ten sam kolor kontrolki na desce rozdzielczej – zielony (kontrolka oznaczająca tylne światła ma kolor żółty/pomarańczowy).
– włączane w czasie każdej mgły? – Zgodnie z nazwą, światła przeciwmgłowe powinny być używane w czasie mgły. Przepisy jednak precyzują o jak gęstą mgłę chodzi. Przejrzystość powietrza musi być ograniczona do 50 m.
– mogą czy muszą? – Przepis mówi wyraźnie, że światła tylne mogą (ale nie muszą) zostać włączone przy ograniczonej widoczności do 50 m.
– poza obszarem zabudowanym? – Wielu kierowców uważa, że światła przeciwmgłowe można używać jedynie poza obszarem zabudowanym. Tymczasem nie ma na ten temat mowy w przepisach.
– przeciwmgielne czy przeciwmgłowe? – Kierowcy w Internecie prześcigają się w komentarzach czy należy mówić światła „przeciwmgielne”, czy „przeciwmgłowe”. Warto wiedzieć, że Słownik Języka Polskiego określa obie formy jako poprawne. W Kodeksie drogowym używana jest natomiast nazwa „przeciwmgłowe”.

mAuto24, światła przeciwmgłowe

Źródło: http://motofakty.pl

Światła przeciwmgłowe najczęściej zamiast pomagać, przeszkadzają i oślepiają. Zanim je włączymy, powinniśmy przypomnieć sobie przepisy kodeksu drogowego. Warto także patrzeć na deskę rozdzielczą, by skontrolować, czy po ustąpieniu mgły nie zapomnieliśmy ich wyłączyć. Obok niepoprawnie ustawionych świateł mijania, zły nawyk używania świateł przeciwmgłowych jest jednym z najbardziej denerwujących zachowań na drodze.

nowy wymiar

Polecane artykuły

Mycie auta a żywotność lakieru Lakier samochodu jest nieustannie wystawiony na działanie niszczących go czynników: warunków atmosferycznych, brudu i kamieni zalegających na drogach,...
Oznaczenia na oponach – jak je czytać i rozumieć?... Na boku opony, obok nazwy marki, znajdziemy oznaczenia, na które często nie zwracamy uwagi. Warto jednak wiedzieć, jak je odczytać i zrozumieć, szczeg...
Jazda defensywna – na czym polega? Czy warto ją pr... Wyobraź sobie ideał kierowcy. Jest odpowiedzialny i świadomie unika sytuacji ryzykownych na drodze. Potrafi myśleć z wyprzedzeniem i przewiduje potenc...
Jak działa katalizator? Czy wiesz jaki element układu wydechowego oczyszcza spaliny ze sporej ilości szkodliwych substancji? Specjaliści nazywają go reaktorem katalitycznym. ...

0 komentarzy

Zostaw komentarz